نحوه بررسی دردسترس بودن وبسایت

نحوه بررسی دردسترس بودن وبسایت

در دنیای دیجیتالی امروز، داشتن یک وب سایت با عملکرد مناسب یکی از فاکتورهای کلیدی برای موفقیت در کسب و کار است. اطمینان از عملکرد کامل وب سایت و عدم خرابی های منظم، برای هر صاحب وب سایت ضروری است. از دسترس خارج شدن وب سایت، نارضایتی مشتریان و به دنبال آن ضرر مالی را به همراه دارد.

آپتایم چیست؟

آپ تایم یا  uptime وب سایت زمانی است که وب سایت یا وب سرویس در یک دوره معین در دسترس کاربران قرار می گیرد. اگرچه هدف، آپ تایم 100% است؛ اما در صنعت آپ تایم 99.999٪ ایده آل است.
برخلاف آپ تایم، دان تایم مدت زمانی است که سرور به هر دلیل در دسترس نمی باشد و نمی تواند عملکرد اصلی خود را انجام دهد.
برخی از دلایل قطعی سرور عبارتند از:

  • تعمیر و نگهداری
  • خطاهای انسانی
  • نقص عملکرد نرم افزاری یا سخت افزاری

محاسبه درصد آپتایم به چه صورت است؟

به طور کلی آپ تایم یک سیستم، کل زمان منهای مدت زمان  Downtime یا قطعی سرور است. اما اکثر شرکت های هاستینگ آپ تایم را به صورت درصدی ارائه می دهند. فرمول محاسبه درصد آپ تایم  به صورت زیر است.
مدت زمان کل / مدت زمان در دسترس بودن   = درصد آپ تایم
با استفاده از فرمول فوق، در آپ تایم 99.999٪ فقط 5.25 دقیقه در سال قطعی سرور را خواهیم داشت. به جز در موارد اضطراری همچون وب سایت یا سرویس های مهم مانند سیستم های بیمارستانی، بسیاری از ارائه دهندگان هاستینگ آپ تایم 99.99 (52 دقیقه و 36 ثانیه قطعی در سال) یا 99.98 (1 ساعت، 10 دقیقه و 7 ثانیه قطعی در سال) را زمان مناسب در نظر می گیرند. در این محاسبات در دسترس بودن واقعی یک سیستم در نظر گرفته می شود و عوامل دیگری مانند عملکرد در نظر گرفته نمی شود.

چگونه میتوانم Uptime سایت خودم را بررسی کنم؟

اصلی ترین نیاز ادمین یا صاحب هر کسب و کار اینترنتی، دردسترس بودن سایت خود در همه زمان ها و در همه مکان ها است. همانطور که در بالاتر اشاره شد، حتی کوتاه ترین زمان عدم دسترسی کاربران به سایت، میتواند ضرر های خیلی زیادی به صاحبان کسب و کار ها وارد کند. از این رو بخش آپتایم مانیتورینگ آیزا میتواند این دغدغه را به طور کامل حل کند.

به منظور بررسی وضعیت آپتایم وبسایت خود میتوانید با ورود به داشبورد آیزا، وارد بخش Geo-Location Interval  شده و وبسایت خود را اضافه کنید. سرویس مانیتورینگ آیزا به صورت خود کار، در بازه زمانی مشخص شده، وبسایت شما را بررسی می کند و در صورت عدم دسترس بودن، سریعا شما را از طریق پیامک، ایمیل و باقی راه های ارتباطی مطلع میسازد. در ادامه با ما همراه باشید تا یک وبسایت را برای بررسی وضعیت دسترسی، به داشبورد آیزا اضافه کنیم.

آموزش افزودن وبسایت در بخش Uptime Interval

پس از ورود به داشبورد آیزا، از منوی ساید بار، از بخش سرویس ها، روی مانیتورینگ کلیک کرده و سپس از زیر مجموعه Uptime Monitoring  روی Geo-Location Interval کلیک کنید. 

آموزش بررسی آپتایم وبسایت

پس از ورود به بخش مانیتورینگ خودکار آپتایم، با کلیک بر روی گزینه افزودن وبسایت، میتوانید سایت ، دامنه یا زیر دامنه خود را وارد کنید.

در صفحه مودال باز شده، باید تمامی باکس ها را با اطلاعات دقیق پر کنید که در ادامه به معرفی هر باکس می پردازیم.

  1. عنوان: در این باکس باید یک نام انتخاب کنید جهت دسترسی راحت تر به گزارش وبسایت خود در بین دامنه ها.
  2. آدرس وبسایت: این بخش جهت افزودن دامنه خود برای بررسی وضعیت آپتایم می باشد.(از صحیح بودن دامنه خود قبل از ارسال درخواست اطمینان حاصل کنید.)
  3. شماره موبایل: این بخش جهت ارسال اعلان های دردسترس بودن یا عدم دسترس بودن وبسایت شما است که از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.
  4. پست الکترونیکی: این باکس هم مشابه باکس قبل است  با این تفاوت که اعلان ها در ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.

در بخش سرور های استانی شما می توانید بسته به نیاز خود، یک یا چند استان را انتخاب کنید تا وضعیت بالا بودن سایت خود را در آن استان ها بررسی و کنترل کنید.

بخش میزان تایم اوت (Time out) بر حسب ثانیه باید انتخاب شود. (اگر  وبسایت شما سنگین است و دیر لود میشود، جهت داشتن گزارش با کیفیت تر، تایم اوت خود را بالا تر در نظر بگیرید تا در صورت دیر لود شدن، عدم دسترسی برای شما عنوان نشود.)

باکس آخر یا باکس انتخاب بازه زمانی، همانطور که از اسمش پیداست، بازه زمانی بررسی وضعیت دسترسی به وبسایت شما است. به عنوان مثال با انتخاب 1 دقیقه، هر 60 ثانیه یک بار وبسایت شما توسط سامانه هشومند کنترل و مانیتورینگ آیزا بررسی می شود و آپ (Up) بودن یا داون (Down) بودن سایت شما را به اطلاع شما خواهد رساند.

در آخر، پس از پر کردن اطلاعات، بر روی دکمه ارسال کلیک کنید تا وبسایت شما در لیست پایش های آیزا قرار بگیرد و می توانید گزارش های آن را  از طریق داشبورد Uptime Interval مشاهده کنید.

نحوه بررسی Uptime سایت در آیزا

اگر شما هم میخواهید وبسایت خود را بررسی کنید، همین حالا در سرویس مانیتورینگ آیزا، ثبت نام و وبسایت خود را اضافه کنید.

مقالات مرتبط