راه های بررسی و ارزیابی امنیت وبسایت

راه های بررسی و ارزیابی امنیت وبسایت

امروزه، اینترنت بسیاری از فعالیت ها را آسان کرده و کسب و کار های زیادی بر این بستر فعالیت می کنند ولی می تواند مکانی نا امن برای برخی از کاربران نیز باشد. دانستن نحوه بررسی امنیت سایت، امری ضروری است. از جمله اقداماتی که کاربران را تهدید می کند، نفوذ به حریم خصوصی آن ها می باشد. در واقع، اکثر کاربران وب سایت ها نگرانی خود را از افزایش موارد تهدیدات سایبری ابراز کرده اند.

در ادامه، به نکات قابل توجه جهت ارزیابی امنیت وبسایت اشاره میکنیم پس با ما همراه باشید.

1-بررسی گواهی SSL

اولین نشانه سایت های ایمن، وجود گواهینامه (SSL) می باشد. SSL یک پروتکل امنیتی است که تمام ارتباطات بین سرور اصلی و مرورگرهای وب یا سایر سرورها را رمزگذاری می کند. هدف SSL محافظت از اطلاعاتی است که با وب سایت ها به اشتراک گذاشته میشود. این اطلاعات ممکن است شامل اطلاعات حساس و محرمانه ای مانند جزئیات کارت اعتباری باشد. بدون وجود گواهی SSL، تمام ارتباطات بین مرورگرهای وب و سرورهای وب سایت شما آسیب پذیر خواهد بود و در دسترس هکرها قرار می گیرد.

برای تعیین اینکه آیا یک وب سایت رمزگذاری شده یا نه، باید شاخص های امنیتی نمایش داده شده در وب سایت مانند HTTPS را بررسی کرد. این شاخص اغلب با یک قفل ایمن در نوار URL مشخص می شود. گواهی SSL یک تقویت کننده امنیتی ضروری برای هر وب سایت می باشد. برای اطمینان بیشتر در مورد ایمنی وب سایت، باید سایر ابزارها و اقدامات امنیتی را در کنار گواهی SSL در نظر گرفت.

راه های بررسی و ارزیابی امنیت وبسایت

2- استفاده از ابزارهای امنیتی برای ارزیابی سایت

نکته قابل توجه بعدی نحوه بررسی امنیت وبسایت، استفاده از ابزارها و تکنیک های ارزیابی امنیت وب است. این ابزار ها وضعیت امنیتی وب سایت شما و اقدامات احتمالی برای مسدود کردن حفره هایی که می تواند وب سایت را تهدید کند به شما می گویند. به عنوان یک کاربر، می‌توانید از ابزارهای ارزیابی امنیتی برای ادامه یا توقف استفاده از یک سایت بهره ببرید. به عنوان مثال: Virus Total ابزاری است که به شما در ارزیابی ایمنی یک وب سایت کمک می کند.

تنها اطلاعات مورد نیاز این است که لینک وب سایت مورد نظر خود را کپی کرده و در قسمت جستجوی ویروس توتال (Virus Total) قرار دهید. این ابزار با تجزیه و تحلیل وبسایت مورد نظر به شما می گوید که این سایت چقدر ایمن است.

دیگر ابزار کارآمد جهت تجزیه و تحلیل امنیتی وبسیات ها Google Safe Browsing است که از پایگاه داده گوگل برای تحلیل وب سایت های مخرب و فیشینگ استفاده می کند.

3-بررسی و بروزرسانی قالب وبسایت

قالب ها با کد هایی ایجاد می شوند که ممکن است به راحتی در طول زمان قدیمی شود و یک وب سایت را در معرض آسیب پذیری های امنیتی قرار دهد. بیش از یک میلیون وب سایت وردپرسی وجود دارد که تم ها و پلاگین های آنها در معرض خطرات امنیتی هستند. صاحبان این وب ‌سایت‌ها باید ممیزی‌های امنیتی را دائما انجام دهند تا افزونه‌هایی که امنیت سایت را تهدید می‌کنند را شناسایی کنند.

4- بررسی URL و محتوای وبسایت مورد نظر

به عنوان یک کاربر، تهدید وخطر اغلب می تواند در جزئیات باشد. هکرها در نظر دارند که اکثر بازدیدکنندگان وب سایت اغلب جزئیات کوچک را نادیده می گیرند. بنابراین از آن به نفع خودشان استفاده می کنند. به عنوان یک کاربر، باید مراقب حروف از دست رفته و اشتباهات تایپی در URL باشید. این می تواند نشانه ای واضح از جعلی بودن وب سایت باشد. در برخی موارد، هکرها برخی از حروف را پنهان می کنند تا URL شبیه یک وب سایت قانونی به نظر برسد. Google.com و Goog1e.com  یا digikala  و digakala.



همچنین محتوای وب سایت نیز گویای مشروعیت وب سایت است. محتوای ضعیف و توضیحات محصول نا مناسب از جمله نشانه های جعلی بودن یک وب سایت هستند. مالک ممکن است با عجله محتوا را برای اخاذی از بازدیدکنندگان ایجاد کرده باشد. صاحب وب سایت واقعی سرمایه گذاری زیادی در تولید محتوا خواهد کرد. پس مراقب کیفیت محتوای یک وب سایت باشید.

5- خواندن صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی

سیاست حفظ حریم خصوصی یک وبسایت،  نحوه جمع‌آوری و استفاده از داده‌هایی را که کاربران با آنها به اشتراک می‌گذارند را مشخص می‌کند. همچنین نحوه حفاظت از داده ها را توضیح می دهد. همه وب سایت های واقعی یک خط مشی رازداری مشخص خواهند داشت. خط مشی حفظ حریم خصوصی به کاربران وب سایت این اطمینان را می دهد که داده های آنها ایمن می باشد. قبل از اینکه اطلاعات خود را با یک وب سایت به اشتراک بگذارید، مطمئن شوید که خط مشی رازداری را مطالعه و درک کرده اید. اگر خط مشی رازداری مشخص نبوده و یا به نفع کاربران نباشد، بهترین کار این است که از چنین وب سایتی اجتناب کنید.

6- بررسی اطلاعات تماس

آخرین نکته در جهت بررسی امنیت یک وبسیات، بررسی اطلاعات تماس آن سایت میباشد. وب‌سایت‌های قانونی دارای اطلاعات تماس فعال هستند که در بخش تماس این جزئیات مشخص شده است. اطلاعات تماس شامل شماره تلفن، آدرس ایمیل و لوکیشن کسب و کار است. اگر یک وب سایت دارای اطلاعات تماس فعال نیست، ممکن است یک وب سایت جعلی باشد.

همچنین امروزه وبسایت های فروشگاهی، همگی باید نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) را دریافت کرده باشند. با بررسی این نمد هم میتوانید امنیت پرداخت یک وبسایت را بررسی کرده و در صورت نداشتن اینماد، از خرید در آن وبسایت خودداری نمایید.

در انتها باید بدانید که هر وب سایتی اصل نیست. هکرها با ایجاد وب سایت های جعلی، اقدام به اخاذی از مشتریان ناآگاه می کنند. هم صاحبان و هم بازدیدکنندگان وب سایت ها نقش مهمی در تبدیل وب به مکانی امن دارند. همچنین صاحبان وبسایت باید پلاگین ها، تم ها و سیستم های مدیریت محتوای وب سایت را به روز نگه دارند. کاربران باید از نشانه های مختلفی که نماینگر یک وب سایت غیر قانونی است، آگاه باشند. امیدواریم با استفاده از نکات نحوه بررسی امنیت سایت که در این مقاله به آن پرداختیم، بتتوانید تاحدود بسیار زیادی از امنیت سایت های مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید.

آیزا، یکی از کاربردی ترین ابزار ها جهت بررسی امنیت وبسایت است.
اگر میخواهید وبسایت خود را در لحظه، پایش و رصد کنید، آیزا مناسب شماست

مقالات مرتبط